Výtvarník prostředí, kterému se také říká 3D výtvarník prostředí, modelář prostředí nebo level architekt, tvoří úžasná místa, na kterých se hry odehrávají. Vytváří fantaskní krajiny (strašidelná sklepení a ponuré pustiny) i místa z reálného světa (kanceláře, hřiště) – prostě vše, na co pomyslíte.
Vychází z prototypů level designera a z 2D kreseb od výtvarníka / concept artisty. Tyto vstupy promění v uvěřitelné prostředí ve 3D. Používá k tomu i referenční fotografie, obrázky a vlastní fantazii.
Na začátku své praxe se výtvarník prostředí učí technickým omezením herního enginu, což je něco, s čím zkušenější umělci vždy počítají. Když vytvoří prostředí, které je příliš detailní nebo rozlehlé, může to negativně ovlivnit plynulý běh hry.
V některých týmech dělá výtvarník prostředí jen hrubý návrh prostoru a detailní grafickou produkci nechává na 3D graficích. V některých týmech se práce level designera a výtvarníka prostředí prolíná.
Výtvarné umění: Umí kreslit, dobře vnímá formu, barvu, texturu, světlo a chápe, jak spolu tyto elementy fungují.
Znalost prostředí: Rozumí architektuře, zná městské prostředí i krajinu.
Používání herních enginů: Ví, jak pracovat s uměním v rámci herních enginů, chápe jejich technická omezení, udržuje si přehled o vývoji jejich možností.
Spolupráce: Dobře komunikuje a spolupracuje s ostatními umělci, designery a producenty.
Uvádíme některé z nástrojů, které používají profesionální výtvarníci prostředí. Svoje dovednosti můžete ale rozvíjet i s využitím zdarma dostupného softwaru. Na Vytvořte si portfolio pro videohry najdete jejich seznam.
- Software pro úpravu obrazů (Adobe Photoshop)
- Software pro 3D modelování, sculpting a malování (Blender, 3D Max, Maya)
- Herní enginy (Unity, Unreal Engine)
Výtvarník prostředí velice úzce spolupracuje s level designery a s 3D herními grafiky.
Tato role většinou nevyžaduje předchozí zkušenosti v herním vývoji, ale mistrovství se získává až několikaletou praxí a zkušeností s level designem. Vyžaduje se znalost 3D modelování (bez detailních technických znalostí texturování a shaderů). Očekává se znalost architektury, urbanismu a výtvarného umění.
Vzdělání:
Tradiční kresba, malba i modelování se hodí k tomu, abyste předvedli své výtvarné nadání bez využití softwaru.
Pokud chcete jít na univerzitu, bylo by dobré odmaturovat z následujících předmětů:
- Výtvarné umění a design
- Grafický design
- Grafická komunikace
Vytvořte si portfolio:
Naučte se pracovat se softwarem, experimentujte s herními enginy a začněte tvořit něco, co můžete ukázat u přijímacích zkoušek na univerzitu nebo u pracovního pohovoru. To je naprosto zásadní. Zjistěte, jak na to, na Vytvořte si portfolio pro videohry.
Začněte s moddingem (modifikacemi – úpravami her):
S využitím softwaru poskytovaného vydavateli vytvořte novou úroveň nějaké hry a zasaďte ji do úžasného prostředí.
Networking:
Seznamujte se s lidmi z herního průmyslu – účastněte se akcí, včetně konferencí a výstav. Seznamte se s profesionály a ptejte se jich na jejich práci, zároveň projevujte svůj zájem o obor i jeho znalosti a zkuste zůstat s těmito lidmi v kontaktu. Zjistěte, jak na to, na Jak na networking.
Rozhlédněte se mimo herní průmysl:
Uvažujte i o roli počítačového umělce v nějakém jiném odvětví, kde budete pracovat s podobným softwarem, a tím zdokonalovat své dovednosti. I takovou práci, stejně jako jakoukoli jinou profesionální tvorbu, můžete použít pro neustálé vylepšování svého portfolia, což posílí vaši pozici při hledání zaměstnání v herním průmyslu.
Pozice level designera, 3D modeláře nebo výtvarníka textur v herním průmyslu. Případně modelář, výtvarníka textur, modelář nebo návrhář pozadí v animačním průmyslu.

Školy a kurzy
