Ut enim ad minim veniam, quis nostrud exercitation ullamco ommodo consequat.

Monday to Friday: 9-20
Saturday to Sunday: closed

Level designer

Vymýšlejte jednotlivé levely

dolů

Level designer neboli návrhář úrovní navrhuje herní prostor. To mohou být jednotlivé levely nebo celé herní světy. Je tedy architektem herního prostoru.

Musí prokázat cit pro vizuální styl, kompozici a strukturu. Herní prostor hráče provádí hrou, nabízí mu možnosti, co ve hře dělat, a především vytváří celkový zážitek ze hry. Level designer musí mít kvality dramaturga nebo scenáristy, případně s nimi úzce spolupracovat. Na cestě herním prostorem dostává hráč možnost zdolávat herní výzvy. Level designer proto musí rozumět práci herního designera, který ví, co je potřeba pro dobrou gameplay (hratelnost). Tyhle aspekty pak dokáže využít k tvorbě prostoru, který dá hráčovi ideální zážitek. I s jednoduchými nebo primitivními herními mechanikami je možné navrhnout zajímavé levely. Špatnými levely je však možné pohřbít dobré herní mechaniky. Ideální level designer dokáže svoji vizi i technicky zpracovat – tedy pomocí skriptů ve svém herním prostoru nastaví pravidla a vytvoří události. Práce level designera také úzce spolupracuje s dalšími pozicemi – grafiky, animátory a zvukaři. Ti totiž musí herní prostor a události realizovat do požadované audiovizuální kvality.

Kreativita: Má schopnost vytvořit estetický, účelný a zábavný virtuální prostor, který hráči přináší zážitky a herní výzvy. Návrh je schopný naskicovat na papír, vytvořit diagramem ve 2D programu i prostorovou skicou ve 3D.

Znalost gameplay: Dokáže si představit hru, vizualizovat si ji a rozvíjet její gameplay (hratelnost).

Technické myšlení: Je schopen vytvářet pravidla a podmínky fungování levelu, v ideálním případě dokáže pravidla a události v levelu realizovat pomocí skriptování.

Výtvarné umění a architektura: Má skvělé prostorové vnímání, přehled v různých výtvarných stylech a architektonických slozích. Dokáže vybrat vhodné referenční obrázky a podle nich uspořádat uvěřitelnou scénu.

Komunikace: Spolupracuje s dalšími umělci, designovým týmem a sdílí svoji vizi s vývojáři hry.

Uvádíme některé z nástrojů používaných profesionálními level designery, ale své dovednosti můžete rozvíjet i díky zdarma dostupným softwarům. Nástroje hodně ovlivňuje typ hry a technologie (engine), na které je hra tvořená. Na Vytvořte si portfolio pro videohry najdete jejich seznam.

  • Dokumentace a prezentace nápadů (Word, Excel a Powerpoint)
  • Grafy, schémata a diagramy (Visio nebo IO draw, Inkscape)
  • Grafický software (Malování nebo Photoshop, případně Adobe After Effects, Illustrator, Dreamweaver)
  • Software pro 3D modelování (Sketchup nebo Blender, Maya, 3DS Max)
  • Herní enginy a editory (Unity, Unreal Engine)
  • Programovací jazyky (C#, C++, Python, Unreal Blueprint Script)

Level designer nejprve skicuje nápady na papír, do grafů a dokumentů v počítači. Představuje si sám sebe v pozici hráče a vžívá se do zážitku ze hry. Musí přemýšlet o logice a běhu událostí i akcí. Musí myslet i na podmínky, které je třeba splnit, aby se určité věci mohly stát, a prozkoumávat výzvy, kterým bude hráč čelit. Svoji vizi dál rozvíjí v 2D/3D programu nebo editoru herního enginu, aby vytvořil prostorovou skicu herního prostoru (ideálně sám, případně s pomocí grafika). Prostorovou skicu opakovaně zkouší procházet a hrát, upravuje nesrovnalosti a ladí finální zážitek. Po navržení prostoru je právě čas na realizaci zážitku z hry umístěním postav, událostí a dějů. K tomu musí umět ovládat skriptovací nástroje, případně si nechá pomoci od programátora nebo technického herního designera. Když je zážitek v daném levelu funkční, začíná zpracovávat seznam požadavků na audiovizuální produkci. Během produkce kontroluje nebo konzultuje výrobu těchto prvků, které zapojuje do finální hry. 


Level designer je unikátní pozice, kde se kloubí výtvarná, technická a scenáristická práce. Level designer spolupracuje nejvíce s herními designery, scenáristy a výtvarníky, kteří podle něj vytvářejí grafiku pro herní prostředí, ale dostane se často i do kontaktu s animátory, zvukaři a hudebníky. 


Vzdělání:

Pro tuto pozici budete potřebovat výtvarné umění i znalost přírodních věd.

Pokud chcete jít na univerzitu, složte maturitu v kombinaci umění a přírodních věd z následujících předmětů:

     
  • Výtvarné umění
  •  
  • Výtvarné umění a design
  •  
  • Grafický design
  •  
  • Grafická komunikace
  •  
  • Informatika
  •  
  • Matematika
  •  
  • Fyzika
  •  
  • Kreativní digitální média – produkce

Hrajte a zkoumejte hry:

Hrajte hodně her. Ale přemýšlejte u nich! Hlavně o jejich levelech (úrovních) a designu. Analyzujte podrobně levely podobných her: například jaké mají rozměry, jak vedou hráče a ukazují mu cestu, jak vytvářejí herní výzvy, jak podporují hráčovu interaktivitu a jakým způsobem levely vypráví příběhy. Zjišťujte si z odborných článků metody a pravidla vytváření levelů.

Vytvořte si portfolio:

Vytvořte si portfolio, které můžete ukázat možnému zaměstnavateli. Mělo by obsahovat návrhy levelů, prototypy levelů a hratelné levely. To je naprosto zásadní. Zjistěte, jak na to, na Vytvořte si portfolio pro videohry.

Začněte s moddingem (modifikacemi čili úpravami her):

S využitím softwaru poskytovaného vydavateli zkoušejte měnit pravidla hry, události nebo děj v již existujících prostředích a vytvářejte nové úrovně s použitím herních mechanik a systémů.

Vytvářejte levely:

V enginech Unity nebo Unreal si pomocí tutoriálů vytvořte svou vlastní jednoduchou hru s jednoduchými pravidly a mechanikami, abyste přesně chápali, co a jak funguje. Nebo si nějakou komplexnější hru vytvořte ze zdrojů z Unity Store nebo Unreal Marketplace nebo od někoho z komunity a jen do ní vytvářejte nové levely.

Networking:

Seznamujte se s lidmi z herního průmyslu – účastněte se akcí, včetně konferencí a výstav. Seznamte se s profesionály a ptejte se jich na jejich práci, projevujte svůj zájem o obor i jeho znalosti a zkuste s těmito lidmi zůstat v kontaktu. Zjistěte, jak na to, na Jak na networking.

Pozice lead games designera, 3D modeláře nebo výtvarníka prostředí v herním průmyslu. Nebo lead games designera desingera produkce ve filmu a TV, look development artisty, modeláře  nebo výtvarníka prostředí ve vizuálních efektech (VFX) výtvarníka prostředí ve vizuálních efektech (VFX), uměleckého režiséra, modeláře nebo designera pozadí v animaci.

-

Školy a kurzy

-

Studia a produkce