Art director
Navrhujte a hlídejte vizuální styl animace
Art director je zodpovědný za vizuální styl animace. Rozhoduje o tom, jak budou postavy, rekvizity a prostředí vypadat, a poskytuje základ pro práci ostatním členům výtvarného oddělení.
Art director začíná čtením scénáře a spolupracuje s režisérem, aby pochopil jeho vizi filmu nebo televizního pořadu. Potom tvoří své návrhy a určuje tón, náladu a škálu barev.
Oproti práci concept artisty musí art director být konkrétnější a udávat směr. Art director určuje výtvarný jazyk filmu, a proto musí chápat, jak má vypadat finální produkt na obrazovce a jak toho dosáhnout. Spolupracuje s concept artisty (výtvarníky) na vývoji náčrtů a uměleckých návrhů, které ostatním členům týmu zprostředkovávají uměleckou vizi projektu.
Obecně art director vytváří 2D návrhy (kresby nebo malby) bez ohledu na to, jaký bude konečný formát animace, i když je stále běžnější, že se i raná návrhářská práce provádí přímo a digitálně ve 3D. Ta se pak představuje režisérovi a <>a href= "creatoola.wwworks.cz/producent/"producentovi, případně investorům projektu.
Art director se účastní celého projektu až do jeho premiéry, dohlíží na práci ostatních umělců, např. modelářů, návrhářů postav a návrhářů pozadí. Tato práce vyžaduje dobré komunikační schopnosti a manažerské dovednosti. Art director zodpovídá za to, aby veškerá výtvarná práce byla vysoce kvalitní a v souladu s vizí režiséra. Odpovídá také za to, aby všichni ve výtvarném oddělení pracovali v rámci rozpočtu a podle harmonogramu. Art director někdy pracuje na volné noze na jednotlivých samostatných projektech.
Kreativita: Má výtvarné dovednosti a fantazii, dokáže vytvořit originální a vysoce kvalitní návrhy.
Vedení: Má dobré manažerské schopnosti k vedení oddělení, dokáže sdělovat vizuální nápady a pracovat jako součást týmu.
Porozumění animačnímu procesu: Chápe, čeho mohou animační a postprodukční týmy dosáhnout v různých fázích animačního procesu.
Plánování: Pracuje podle harmonogramu a rozpočtu, je schopen určovat priority, udržet si i pod tlakem klidnou hlavu.
Komunikace: Chápe, co chce režisér, umí vysvětlit nápady, dává konstruktivní zpětnou vazbu, má dobré prezentační dovednosti.
Art director úzce spolupracuje s režisérem a vedením produkce a také s umělci v jejich týmech, včetně návrhářů pozadí a modelářů.
Ve větších studiích je Art director pozice vyhrazená pro zkušené tvůrce, takže pro tuto roli je obvykle potřeba nejprve nasbírat zkušenosti. Umělečtí režiséři jsou často absolventy výtvarných oborů nebo designu. Zároveň ovšem musíte rozumět i fungování celého animačního procesu. Ideální je začít na nějaké nižší pozici nebo jako praktikant ve výtvarném oddělení. Potřebovat ale budete i manažerské schopnosti.
Středoškolské vzdělání:
Můžete studovat výtvarné umění, design, grafický design nebo filmová studia.
Vytvořte si portfolio:
Vytvořte něco, co můžete ukázat potenciálnímu zaměstnavateli. Art director je zaměstnán na základě osobního stylu a dovedností, základem je tedy silné portfolio. Do něj patří jak vaše samostatná tvorba, tak spolupráce na projektech. Portfolio je naprosto zásadní. Zjistěte, jak na to, na vytvořte si animační portfolio. A podívejte se na video od Creatoola, kde najdete pomoc a inspiraci pro tvorbu demo ukázek.
Vysokoškolské vzdělání:
Dobrou průpravou pro toto zaměstnání je studium výtvarného umění, designu nebo nějakého příbuzného oboru. Podívejte se na seznam univerzitních kurzů, které doporučuje Creatoola, a vyberte si nějaký v oboru animace.
Rozhlédněte se mimo animační průmysl:
Umělečtí režiséři jsou potřební v mnoha odvětvích mimo animaci, např. v reklamě, divadle, tištěných časopisech a produktovém designu nebo hraném filmu. Pracovní zkušenosti z výtvarného oddělení společnosti působící v některé z těchto oblastí můžete později použít v animaci.
Absolvujte krátký kurz:
Zlepšete své dovednosti na odborném kurzu. Podívejte se, zda najdete nějaký zaměřený na animaci nebo uměleckou režii v seznamu vzdělávacích kurzů.
Networking:
Účastněte se akcí, na nichž se můžete potkat s lidmi z animačního průmyslu. Seznamte se s producenty a uměleckými režiséry a ptejte se jich na jejich práci, přičemž projevujte svůj zájem o obor i znalosti. Nabídněte jim své pracovní kontaktní údaje a zkuste s nimi zůstat ve spojení. Zjistěte, jak na to, na jak na networking.