Gameplay designer
Vymýšlejte, jak bude hra probíhat
Gameplay designer neboli herní designer zodpovídá za klíčovou složku herního zážitku. Tedy jak se hra hraje, jak je zábavná, jaké výzvy hráči nabízí atd.
Navrhuje to, co může hráč ve hře dělat (mechaniky hry), možnosti pohybu včetně technických parametrů (jako například zrychlení nebo výška skoku), interakce s ostatními postavami (například dialogy, vztahy nebo boj) a interakce s herním prostředím (například používání věcí, manipulace s objekty, stavění atd.). Může navrhovat herní systémy – pravidla chování postav řízených umělou inteligencí (protivníci, spojenci, neutrální postavy), fungování herního počasí, specifických fyzikálních zákonů nebo procedurální generování obsahu. Plánuje a definuje strukturu hry, herní pravidla a definuje různé módy, ve kterých je možné hru hrát. Často také definuje požadavky na vzhled a chování postav, objektů, rekvizit nebo vozidel.
Herní designer funguje jako spojka mezi výtvarným a technickým týmem, pod taktovkou hlavního designera dodává specifikace pro práci všech ostatních členů týmu. Dohlíží na implementace technických řešení a audiovizuálních prvků a podle potřeby navrhuje změny. Pokud není výsledný pocit z hraní dostatečně zábavný, dosažení gameplay (hratelnosti) je příliš technicky náročné nebo nákladné, vymýšlí, jak tohle všechno vyřešit. Upravuje specifikaci herního designu. Je v první linii a pomocí nástrojů, skriptování a programování dokáže mnoho věcí zakomponovat přímo do hry.
Gameplay: Dokáže si představit nejlepší možnou hratelnost nebo herní mechaniku pro zážitek ze hry pro cílovou skupinu hráčů. Má přehled, jak fungují herní mechaniky a systémy v jiných hrách.
Znalost matematiky a programování: Vyzná se v herních enginech, jejich možnostech a omezeních, umí svůj nápad naskriptovat, programovat nebo alespoň technicky popsat. Výhodou jsou znalosti v oblasti UX (uživatelského zážitku) a UI (uživatelského rozhraní).
Spolupráce: Úzce spolupracuje s hlavním designerem, gameplay programátorem, AI programátorem (AI = umělá inteligence), výtvarným a animačním oddělením.
Komunikace: Dokáže každému srozumitelně vysvětlit, jak se hra bude hrát.
Většinou je podřízeným hlavního herního designera a úzce spolupracuje s gameplay programátorem. Pracuje i s výtvarníky, projektovými manažery, scenáristy, zvukaři, hudebníky a testery.
Herním designerem se člověk může stát, pokud má dobrou kombinaci estetického talentu a technického myšlení, chápe interaktivní složku her a je kreativní. Junior designerem se může stát i člověk, který nemá žádné zkušenosti s herním vývojem, ale může hodně pomoci startovní angažmá na pozici testera nebo zkušenosti s módováním her. Herním designerem se někdy stanou i lidé, kteří začínali v jiných oborech herního vývoje, většinou ve výtvarném oddělení nebo programování. Podívejte se na profily programátora generalisty 3D modeláře pro více informací.
Hrajte a zkoumejte hry:
Hrajte hodně her. A přemýšlejte při tom, jak fungují herní mechaniky, pravidla. Analyzujte a srovnávejte podobné hry. Diskutujte s ostatními o tom, co se komu líbí. Sledujte hraní nezkušených hráčů i záznamy z hraní zkušených letsplayerů. Zjišťujte z odborných článků a vývojářských videí, jak jsou jednotlivé prvky ve hrách navržené a vyrobené.
„Sbírejte body, životy a zkušenosti!“
Vytvořte si portfolio:
Vytvořte něco, co můžete ukázat potenciálnímu zaměstnavateli – můžou to být stručné recenze a analýzy podobných her, modifikace existujících her nebo vaše vlastní herní projekty. Vaše nápady na herní mechaniky nebo systémy neprezentuje na papíře, ale formou hratelných prototypů. To je naprosto zásadní. Zjistěte, jak na to, na Vytvořte si portfolio pro videohry.
Začněte s moddingem (modifikacemi čili úpravami her):
S využitím softwaru poskytovaného vydavateli vytvářejte modifikace pravidel, úpravy herních mechanik nebo nové úrovně existujících her. Spojte se s dalšími moddery dané hry na fórech nebo sociálních sítích, kteří vám mohou pomoci, když se dostanete do nesnází.
Programujte a tvořte hry:
Podle návodu nebo tutoriálu vytvořte v některém z herních enginů (Unity3D, Unreal) různé příklady a malé hry. Modifikujte rady z příkladů, abyste dosáhli jiných zajímavých výsledků. Vytvářejte hry, i pokud neumíte skriptovat či programovat – vytvořte deskové hry nebo vyzkoušejte nástroje digitální tvorby – Twine, Bitsy, Scratch.
Networking:
Seznamujte se s lidmi z herního průmyslu – účastněte se akcí, včetně konferencí a výstav. Seznamte se s profesionály a ptejte se jich na jejich práci, získejte od nich zpětnou vazbu na svoje herní projekty, projevujte svůj zájem o obor i znalosti a zkuste s těmito lidmi zůstat v kontaktu. Zjistěte, jak na to, na Jak na networking.
Hledejte volné pozice v oboru:
Hledejte pozice testerů nebo junior designerů, přes které se dostanete do herního vývoje k designu. Pokud už máte zkušenosti jako programátor nebo výtvarník her, tak se můžete dostat k hernímu designu snadněji.
Pozice režiséra, produkčního designera nebo supervizora postprodukce ve filmu a TV. Případně producent vizuálních efektů (VFX), VFX supervizor nebo look development artist v oboru VFX. Nebo režiséra, head of story nebo umělecký režisér v animaci.