Animátor
Rozhýbejte hru
Animátor pracuje s objekty, které vytvořili grafici, a rozhýbe je. Nejčastěji ve hře vytváří pohyby postav ovládaných hráčem, ale i těch ostatních.
Animátor vytváří pózy, krátké cyklické animace a přechody mezi animacemi a pózami. Těmito systémovými animacemi získávají postavy schopnost chodit, běhat, skákat a dělat další různé věci. Při vytváření pohybů postav a například vozidel vychází z požadavků herních designerů a herních programátorů, kteří jednotlivé systémové animace spojí v programu do plynulých pohybů. Dalšími oblastmi práce animátora jsou speciální animace, které oživují (mnohdy robotickou) systémovou animaci. Tak dodává hře osobnost, emoce a realismus. Poslední oblastí jsou animace v neinteraktivních animovaných sekvencích, na kterých se pracuje podobně jako na animovaném filmu.
Důležitý rozdíl mezi animátory je daný stylem zobrazení hry. Ve 3D animátoři pouze posouvají a otáčejí jednotlivé „kosti“, které jsou spojeny do „kostry“, a v čase tím vzniká animace. Tyto animace se pak v programu aplikují na všechny postavičky. U 2D animace je možné také používat „kosti a kostru“, ale častěji animátor kreslí jednotlivé snímky zvlášť. 2D animace tedy vyžaduje od animátora značnou výtvarnou dovednost.
Výtvarné umění: 3D animátor vlastně nemusí umět kreslit, ale měl by být schopný nastavit „kostru“ postavy do uvěřitelných póz a nastudovat si pohyby z fotek nebo videozáznamu. Nemusí zvládat ani anatomii, protože pracuje už s hotovou „kostrou“. Naopak 2D animátor musí být zdatný kreslíř a mít anatomii v malíku. Všichni animátoři by měli dokázat pohybem postavy zprostředkovat postoj, emoce a náladu. Musí mít tedy skvělé prostorové vnímání a cit pro pohyb v čase.
Znalost animačních softwarů: Animátor musí skvěle zvládat a ovládat software, ve kterém animuje.
Znalost gameplay: Ví, jak fungují a vypadají hry, takže si dokáže představit, jaké pohyby budou během hry potřeba. Zároveň si umí představit, jak hru vnímá a ovládá hráč.
Znalost herních enginů: Ví, jak vytvořit animaci a jak ji dostat do herního enginu.
Komunikace: Dokáže pracovat podle instrukcí a sdílet nápady s ostatními členy týmu.
Uvádíme jen některé z nástrojů používaných profesionály, ale své dovednosti můžete rozvíjet i s využitím zdarma dostupného softwaru. Na Vytvořte si portfolio pro videohry najdete jejich seznam.
- Software pro herní enginy (Unity, Unreal)
- 3D animační software (Maya, Motion Builder,3DS Max)
Animátor úzce spolupracuje s herními designery, programátory a výtvarníky.
Vzdělání:
Animátor ve škole mnoho praktických dovedností pro svůj obor nezíská. Ale ani je nepotřebuje. Pokud jste schopni nafotit několik po sobě jdoucích snímků tak, aby jejich sekvence vytvořila zajímavý pohyb, tak byste měli zkusit animovat.
„ROZHÝBEJTE TO!“
Vytvořte si portfolio:
V portfoliu herního animátora by neměly chybět cyklické (loopované) pohyby, které budou působit přirozeně (například chůze, běh atd.), nějaký složitější pohyb, který ukáže správnou dynamiku (například šplhání nebo skok), a pak pohyby, které ukazují charakter postavy a její emoce (například bolest nebo zlost). Naučte se pracovat s animačním softwarem, experimentujte s herními enginy a začněte tvořit něco, co můžete ukázat u přijímacích zkoušek na univerzitu nebo u pracovního pohovoru. To je naprosto zásadní. Zjistěte, jak na to, na Vytvořte si portfolio pro videohry.
Networking:
Seznamujte se s lidmi z herního průmyslu – účastněte se akcí, včetně konferencí a výstav. Seznamte se s profesionály a ptejte se jich na jejich práci, přičemž projevujte svůj zájem o obor i jeho znalosti, a zkuste s těmito lidmi zůstat v kontaktu. Zjistěte, jak na to, na Jak na networking.
Rozhlédněte se mimo herní průmysl:
Uvažujte i o roli animátora v nějakém jiném odvětví, kde budete pracovat s podobným softwarem, a tím zdokonalovat své dovednosti. I takovou práci, stejně jako jakoukoli jinou profesionální tvorbu můžete použít pro neustálé vylepšování svého portfolia, což posílí vaši pozici při hledání zaměstnání v herním průmyslu.
Pozice návrháře hry, technického animátora, programátora generalisty, gameplay programátora, programátora fyziky nebo programátora umělé inteligence (AI) v herním průmyslu. Případně animátor nebo TD rigování ve vizuálních efektech (VFX), nebo rigger, animátor nebo TD animace v animačním průmyslu.