Game writer
Staňte se herním scenáristou
Tato pozice se česky označuje jako herní scenárista nebo také herní textař. Jeho prací je vytvořit z knižních nebo filmových předloh hru.
Ta je na rozdíl od knihy nebo filmu definována pravidly a prostorem hry (levely). To znamená, že velký vliv na příběh mají herní designéři a level designéři. U příběhových her musí být zdatní i ve scenáristice. Scenárista bez designerských znalostí se k psaní příběhu v herním vývoji dostane jen výjimečně. Pokud scenárista nezíská zkušenosti jako designer, může se uplatnit jako textař. Zatímco výtvarníci dávají postavám vzhled, textař jim dá slova. A taky napíše popisy všech předmětů, popíše výsledky všech akcí a vysvětlí, jaké úkoly z toho vznikají a tak podobně. Ale nejvíc práce má textař s propagací hry, protože musí napsat spoustu textů pro web hry, sociální sítě a taky popis hry pro online obchody. Marketingové psaní musí tedy mít v malíku.
„Staňte se pánem hrdinů i padouchů!“
Psaní textů: Dokáže cokoliv vysvětlit a popsat stručně a pochopitelně. Dokáže psát kreativně i marketingově.
Psaní dialogů: Umí napsat kvalitní dialogy a hlášky pro nahrání dabingu, aby řeč postav zněla přirozeně a respektovala jejich charakter.
Dramaturgie (narativní design): Chápe dokonale stavbu příběhu ve všech jeho fázích, takže dokáže příběh rozdělit na samostatné moduly, které můžou být použity nelineárně nebo procedurálně. Rozumí stavbě postav, jejich vlastnostem, motivacím i příběhovému oblouku.
Spolupráce a komunikace: Pracuje s designery, animátory a dalšími vývojáři, dokáže akceptovat zpětnou vazbu a s ní efektivně měnit a vylepšovat svoje texty a scénáře.
Znalost gameplay, herního designu a level designu: Chápe styl vyprávění her pomocí herních pravidel a prostoru. Dokáže je sám navrhnout.
Textařovým nadřízeným je hlavní designer a kromě něj spolupracuje hlavně s level designery a herními designery. U marketingových textů se očekává spolupráce s marketingovým manažerem a producentem.
Herním textařem se může stát každý, kdo dovede kreativně psát. Nejlépe, když to zvládá i anglicky. Psát scénáře vám v herním vývoji dovolí, až když budete i zkušeným herním designerem či designerem levelů. Pokud ale přijdete s portfoliem vydaných úspěšných knih nebo filmových scénářů, můžete dostat šanci se herní design doučit během vývoje.
Vzdělání:
Musíte milovat psaní slohovek v českém jazyce. A taky v angličtině. A musíte v tom být výborní!
(Ne)tvořte si portfolio:
Portfolio by mělo být schopno ukázat vaši schopnost psát stručně a efektivně. Ale pozor. Nikdo nebude mít čas číst víc než dvě strany vaší práce. Psaní blogu, interaktivní fikce nebo vydání knihy, které budou dobře hodnoceny v recenzích, vám může pomoci, ale číst je nikdo nebude. Takže vlastně portfolio nepotřebujete. Vaše schopnost psát se ukáže ve způsobu, jakým formulujete e-mail s žádostí o práci. Součástí přijímacího řízení asi bude testovací úkol, kde budete muset prokázat svou schopnost psát na dané téma, určitým stylem a s pevným délkovým limitem.
„Předveďte svoje superpsací schopnosti už v e-mailu!“
Vzdělání:
Studium českého a anglického jazyka na filozofických fakultách může být výhodou. Nabízí se taky studium dramaturgie a scenáristiky na divadelních a filmových školách. Ale studium z vás spisovatele ani scenáristu neudělá. Musíte hlavně psát, psát a psát.
Hrajte hry a pište o nich:
Hrajte hodně her. Přemýšlejte o jejich úrovních (levelech) a jejich designu. A pište. Můžete psát blog s recenzemi, kritikou nebo se zaměřte na analýzu příběhu, dialogů, postav, narativní struktury, prostě věcí, které jsou podstatné pro příběh. Hlavně musíte psát.
Začněte s psaním do her nebo tvorbou interaktivní fikce:
Ideální vstupní branou do světa herního psaní je spoluúčast na komunitním překladu některé textově komplexní hry. Lepší je připojit se k nějaké dobrovolné skupině, protože vám odpadnou složité technické problémy, se kterými byste se museli potýkat. Překladem existujících her zjistíte mnohé o tom, jak jsou hry napsané a strukturované. Získáte zkušenosti a dozvíte se o limitech.
Neméně důležitým krokem je psaní vlastních textů, ideálně ve formě interaktivní fikce nebo vizuálních novel. Nemusíte si lámat hlavu s programováním ani grafikou, jen pomocí volně dostupných nástrojů vytvoříte fungující hru – „textovku“. Z nástrojů vyzkoušejte Twine, Chatmapper nebo Renpy.
Psaní dialogů pro film nebo divadlo vás naučí pracovat s mluveným slovem, což je pro mnoho spisovatelů velice obtížné. Psaním klasických lineárních příběhů ve formě románu se spíše nezabývejte, herní psaní je až příliš rozdílné.
Pozice lead game designer v herním průmyslu. Případně scénáristy ve filmu a TV, nebo scénáristy nebo head of story v animaci.