Marketingový manažer
Vytvářejte a koordinujte
Práce na pozici marketingového manažera se podobá práci PR manažera nebo komunitního manažera. Všichni mají jedno společné: Uvádějí nové hry na trh.
Marketingový manažer se musí především postarat o to, aby všichni herní nadšenci věděli, kdy se na trhu ta nová senzační hra objeví, a hlavně, aby si ji chtěli koupit.
Marketingový manažer vymýšlí kampaně, které hru prezentují a cílí na konkrétní publikum. Využívá k tomu různá reklamní média: sociální sítě, recenze, online komunitu, webové stránky věnující se videohrám, prodejní platformy, klasickou reklamu i „živé“ akce.
Marketingový manažer koordinuje design snímků obrazovky (screenshotů) ze hry, promo videí a online reklam, tiskové zprávy, rozhovory, recenze hry a veškeré výtvarné aspekty marketingu – obálku, balení nebo reklamní předměty (neboli „merch“). Velká část jeho práce spočívá v aktivitě na sociálních médiích, kde zajišťuje pravidelné aktualizace a zajímavý obsah: gify, obrázky a soutěže.
Ve větších společnostech se většina marketingu dělá, až když je hra téměř hotová k vydání, ale v menších společnostech může být marketingový manažer do procesu zapojen už od začátku. Stará se o průzkum trhu a pracuje s výzkumnými cílovými skupinami na testování konceptu hry. Podporuje komunitní manažery v jejich snaze udržet zájem hráčů po spuštění hry, obzvlášť v případě online her, které se neustále aktualizují.
Marketing: Uvažuje kreativně i analyticky, vytváří poutavý obsah, ví, pro koho je hra určena a jak danou skupinu oslovit.
Sociální média: Používá platformy sociálních sítí a plánovací software.
Komunikace: Dokáže psát působivé reklamní texty, dokáže zaujmout lidi z různých prostředí.
Znalost herního průmyslu: Má široké znalosti nejrůznějších her a platforem v relevantních žánrech, má přehled o nejnovějších trendech.
Hospodaření: Dokáže spravovat značné rozpočtové prostředky a pracovat v jejich rámci.
Každá herní společnost používá jiné, takže zaškolení probíhá většinou interně, ale uvádíme některé z těch, se kterými se marketingový manažer může setkat:
- Plánování na sociálních médiích, automatizace a správa profilů (HootSuite)
- Vytváření obsahu (Giphy, Photoshop Elements, Premiere Elements, Adobe Spark)
- E-mailový marketing a správa odběratelů (MailChimp)
- Reklamní platformy (Google Ads, Facebook, YouTube)
- Software pro projektový management (Microsoft Project, JIRA, Trello)
- Vykazování a analýza dat (Google Analytics)
Marketingový manažer spolupracuje především s ostatními členy marketingového týmu, analytiky a marketingovými umělci, ale úzce také s předními vývojáři, zejména producenty, výtvarníky a designery. Dobré vztahy musí mít také s vydavateli, prodejními distributory a médii.
Seznamte se s co nejširší škálou žánrů a značek a všímejte si způsobů jejich propagace. Nepotřebujete k tomu vlastnit spoustu her nebo konzolí. Dívejte se online na „walk-through videos“ (video návody ke hrám) online. Čtěte podrobné recenze a sledujte, jak různé společnosti přistupují k marketingu svých her.
„HRAJTE HRY!“
Rozhlédněte se mimo herní průmysl:
Uvažujte o pozicích v marketingu a reklamě, obzvlášť v oblasti internetu a sociálních médií – zkušenosti, které nasbíráte, se budou hodit, až budete hledat zaměstnání v herním průmyslu. Marketingové agentury obvykle nabízejí více pracovních míst než herní společnosti a marketingové postupy a techniky, které se tam naučíte, využijete i při práci v herním průmyslu.
Získejte zaměstnání v prodeji:
Pracujte v herním průmyslu v maloobchodu nebo jako manažer herní komunity. Jde o dobrý způsob, jak pochopit, co zákazníci od her chtějí a jak nabízet hry, které odpovídají jejich potřebám.
Pozice vydavatele her, producenta her nebo producenta esportů v herním průmyslu. I v jiných oborech ocení vaše zkušenosti s marketingem z herního průmyslu. Souvisí totiž s marketingem v jiných oblastech, jako např. v časopisech, značkách nebo fyzických i digitálních prodejích. Můžete zkusit také práci producenta, obchodního zástupce, distributora, marketingového manažera nebo dramaturga ve filmu a TV. Případně zvažte roli producenta, vedoucího prodeje nebo marketingového manažera v animačním průmyslu. Vhodná je i práce v průzkumu trhu v jiných oborech.